Festlig content marketing-inspiration från Melodifestivalen

, , , , , ,

Att Melodifestivalen dragit igång igen är något man som svensk medborgare helt enkelt inte kan ha missat. Förra lördagen gick den första deltävlingen av stapeln i Göteborg. Av de sex låtarna som tävlade (efter Anna Books tragiska diskvalificering) gick Ace Wilders ”Don’t Worry” och Robin Bengtssons ”Constellation Price” direkt till finalen i Friends Arena den 12 mars medan Samir & Viktors ”Bada Nakna” och Albin & Mattias ”Rik” får en ny chans till det i Andra Chansen den 5 mars.

Melodifestivalen har länge varit årets absolut största TV-händelse i Sverige och blir för varje år ett större spektakel med fler deltävlingar. Efter sex vinster i den europeiska finalen ”Eurovision” (den senaste våren 2015 då Måns Zelmerlöw charmade hela Europa med ”Heroes”) är det inte underligt att programmets exekutiva producent Christer Björkman och hans team i år nästan slagit knut på sig själv för att få ihop ett så glammigt och underhållande jippo som möjligt – och ändå ha råd med att bekosta Eurovision i Stockholm i maj.

Eftersom Melodifestivalen är SVT:s årliga storsatsning och ett av de mest påkostade evenemangen i landet är det kanske inte världens mest relaterbara varumärke att jämföra sig med, men att man i sin innehållsmarknadsföring kan inspireras av ”Mello” är klart. Här är fem inspirationstips som kan göra er till riktiga ”Heroes” på content marketing!

1. Börja skapa hype i tid

Trots att Melodifestivalen bara pågår i sex veckor på vårvintern varje år är den ett konstant samtalsämne i den svenska underhållningsmediebranschen. Under resten av året diskuteras det mycket i media om vilka artister som möjligen ska delta nästa år, olika kontroversiella snackisar relaterade till showen, vem som ska vara programledare, vad artisterna som deltog i förra årets festival gör nu och dylikt.

aristermelodifestivalen2016-jpg

Årets artistfält presenterades i november efter månader av spekulation.

 

Content marketing-melodi: Även om ert företag jobbar i kampanjer och är (mer) aktiva endast en del av året är det viktigt att påminna världen om att ni existerar året runt.

2. All publicitet är bra publicitet

Inget Melodifestitivalår är komplett utan sin beskärda del av skandaler. I år har Anna Books ovannämnda diskvalifikation, programledaren Gina Dirawis felaktiga uttal av Anders Gerhardts efternamn (ja, ni läste det rätt), Samir och Viktors avklädda uppträdande. Men sällan är skandalerna egentligen derimentala för tittarsiffrorna eller det svenska folkets schlagerkärlek. Ibland kan de till och med resultera i virala reaktioner, som den här Instagram-bilden av komikern Morgan Alling.

alling

I Samir och Viktors ”Bada Nakna” sjunger de att de ska göra just det på Sergels Torg. Morgan Alling ville hänga med.

 

Content marketing-melodi: Lär er omvända skandaler till skämt! Ta  till er negativ kritik och försök anpassa ert framtida innehåll efter den så kommer ni att få extra positiv respons sen.

3. Ge publiken vad de vill ha

Melodifestivalen har fans i alla åldrar och i många olika livssituationer, men som gemensam nämnare kan man säga att de alla är mycket passionerade. På sociala medier (främst twitter, under hashtaggen #melfest), på bloggar och olika debattforum diskuterar de varje vecka vilka av låtarna, artisterna och programledarna som är bra och mindre bra, och SVT har historiskt varit bra på att ta tempen på publikens intresse och utforma nästa års festival utgående från det. I år har de till exempel valt att välja programledare som alla tidigare varit med och fått fin kritik av tittarna.

melodifestivalen2016-jpg

Årets programledare i Melodifestivalen är en uppsättning av tidigare års publikfavoriter: Petra Mede, William Spetz, Gina Dirawi, Sarah Dawn Finer, Charlotte Perelli och Henrik Schyffert.

Content marketing-melodi: Känn din målgrupp och vet vad de gillar och går igång på. Utforma innehållet enligt vad som är populärt och se till att hela tiden ha bra koll på vad som

4. Försök alltid överträffa er själva

Under de nästan 60 år som Melodifestivalen funnits (i år är firar festivalen 56 år) har den utvecklats otroligt mycket. Från att vara en en svartvit, en timme lång sändning där det vinnande bidraget valdes ut av en jury till att bli ett

Just Melodifestivalen-appen präglas ännu av strul och många tycker den är ett onödigt försök att förnya röstandet, men arrangörerna förtjänar ändå en eloge för att hela tiden försöka utveckla tävlingen.

Just Melodifestivalen-appen präglas ännu av strul och många tycker den är ett onödigt försök att förnya röstandet, men arrangörerna förtjänar ändå en eloge för att hela tiden försöka utveckla tävlingen.

Content marketing-melodi: Det är lätt att bli lat när man ligger på toppen. Fortsätt alltid utveckla och uppdatera!

5. Ha roligt!

Men framför allt är Melodifestivalen en så lyckad TV-turné eftersom programmet fullständigt äger i sin folklighet. Programledarnas skämt och nummer är alltid satiriska och kritiserar med glimten i ögat SVT och hela ståhejet, men är aldrig elaka. Melodifestivalen definieras av glädje och kärlek och det syns i alla delar av både TV-sändningarna och marknadsföringen för festivalen. Därför avslutar vi en gammal favorit från när Gina Dirawi senast var programledare (tillsammans med Danny Saucedo): ”Karl för sin kostym” med assistans från Kristian Luuk och Lena PH.

Numret innehåller ALLT som gör Melodifestivalen till hela Sveriges favorit-TV-underhållning: humor, glitter, höga produktionskostnader, ögongodis, glamour och framför allt en hel massa glädje och kärlek från både artisterna och publiken.

Content marketing-melodi: Se till att ha kul med er content marketing! Det märks när teamet som marknadsför en produkt eller ett evenemang faktiskt älskar den.

 

Kommentarer

kommentarer