NY Times och native advertising – en tuff resa

,

I ett memo till anställda på NY Times i början av oktober, rapporterade chefsduon Sulzberger och Thompson glädjande nyheter: inkomsterna från digital annonsering hade under Q3 vuxit med 16 procent, största ökningen sedan 2010 och hänvisade direkt till paid posts som nyckelfaktor.

Framtiden för native advertising ser alltså ljus ut, men det har varit en tuff resa för de ansvariga bakom satsningen på NY Times. Från den första introduktionen av nyckelpersoner, till bildandet av inhouse-byrån T Brand Studios och de första ifrågasatta produkterna.

Aftonbladet, med Jan Helin i spetsen, studerar med all säkerhet projektet på NY Times inför introduktionen av den egna inhouse-byrån.

Varsågod, här är några av de viktgaste händelserna:

September 2013 får nyanställde Sebastian Tomich, från Forbes, uppdraget att introducera den mest kontroversiella annonsprodukten i NY Times 165-åriga historia. Kravet var att verksamheten skulle vara igång i samband med redesignen av nytimes.com i början av 2014.

Tomich och hans fd boss på Forsbes, Meredith Levien, var övertygade att den framgångsrika affärsmodellen hos sin gamle arbetsgivare inte skulle fungera på NY Times, att det gällde att göra något helt nytt.

Vår känsla är att världen inte direkt efterfrågar mer content. Det finns redan tillräcklig där ute. Vill man att det här ska fungera fullt ut, gäller det att konkurrera med det redaktionella innehållet.

 

I januari 2014 lanserade NY Times sin nya webb och med den de första sponsrade artiklarna, köpta av Dell.

I april startades officiellt in-house-byrån T Brand Studio, en välrennomerad redaktör anställdes, Adam Aston från Businessweek, vilket hjälpte till att lugna den interna kritiken och rädslan för att publicera sponsrade artiklar.

nyt_paid

 

sachs

Flera uppmärksammade exempel på native advertising presenterades:

Netflix’s “Orange is the New Black”.
Goldman Sachs ”Guide to Capital Markets”.
Tillsammans med United Airlines producerade man en interaktiv grafik, som visade hur långt tävlande reste för att delta i olympiaden i Sochi. Den visades för över 200.000 unika besökare.

Trots framgångarna spekulerades det i mediabranschen att native advertising inte fungerade. Men före sommaren meddelade T Brand Studios att besökarna på nytimes.com ägnade lika mycket tid åt sponsrat material som det redaktionella.

I augusti attackerades native advertising i allmänhet och T Brand Studios produkter i synnerhet, av TV-profilen John Oliver i HBO-showen “Last Week Tonight”. På senare tid har NY Times också kritiserats för att både de visuella markeringar, som visar att innehållet är sponsrat, och annonsörernas logos krympt.

I oktober tystnade kritiken en aning när balett-reportaget ”Grit and Grace” publicerades, beställt av företaget Cole Haan.

Den hårfina gränsen mellan sponsrade artiklar och redaktionellt material är en utmaning, som alla parter får lära sig leva med. Det kan vi kallt konstatera.

KÄLLA: Content Strategist.
BILD: Alexander Torrenegra

 

RELATERADE ARTIKLAR

Mediebolagen tänker om – när det egna innehållet inte säljer

New York Times lyfter native advertising en nivå

 

Kommentarer

kommentarer